Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 18, 2009

Negara? Negeri..?

Aku sedikit keliru dengan perkataan negara dan negeri yang seringkali disebut dalam berita di tv mahupun radio.

Pada kefahaman aku yang cetek nie, seluruh negeri bermaksud negeri-negeri dalam Malaysia yang juga bermakna satu Malaysia...

Seluruh negara pula, yang aku faham adalah negara-negara sebagai contoh, seluruh negara OIC yakni negara-negara dalam pertubuhan OIC......

jadi kenapa dalam berita kata contohnya,

" Kementerian mengumumkan pemakaian tali pinggang keledar di tempat duduk belakang berkuatkasa di seluruh negara bermula 1 Januari 2009..bla..bla.... "......

sepatutnya seluruh negeri la kan..kan...??

huh, aku yang silap ke atau pon sebenarnya semua orang tak kisah pun..???

4 comments:

Sal Abdul Rahman said...

kin,

pd pemahaman aku plak :-

seluruh negeri means : cth seluruh negeri perak - semua daerah2, kg2, mukim2 yg dok dlm negeri perak or semua kawasan dalam negeri perak dikatakan "seluruh negeri perak"

seluruh negara means : semua negeri2 yg ade dlm malaysia dikatakan "seluruh negara"

Iszuanie Che Ilias said...
This comment has been removed by the author.
Iszuanie Che Ilias said...

sory yek entry seblm ni didelete sebab ada byk salah ejaan... erm... aku sokong kak sal sebab betul aper dia cakap.. tapi perkataan seluruh negara juga boleh digunakan untuk ayat cam...

semua perdana menteri atau presiden di seluruh negara asia... cam tu pun boleh gaks kan.... mean perkataan seluruh negeri dan seluruh negara tu universal penggunaannya gaks....

sykn's said...

hmm..tul gak tp..haku cam tak leh terimaaa laaa.....isk isk...(takpe, this is my prob heeeee, abaikan)

tp disebabkan bahasa melayu sememangnya Malaysia yg guna...jdi pemahaman sal relevant...wokeh, cun!